Case: Videreudvikling af salgsledelsesteam
Et nordisk salgsledelsesteam, som på mange måder er velfungerende, ville gerne gøre arbejdsmetoder og samarbejde endnu mere effektivt.
Jeg lagde derfor ud med at måle effektiviteten i ledelsesteamet ud fra en række nøglekriterier, der var udarbejdet i samarbejde med teamet. Mit redskab var et anonymiseret spørgeskema, der skulle afdække effektiviteten omkring målsætning, beslutningstagning, samarbejde, struktur, opfølgning, konflikthåndtering m.m. Jeg indarbejdede ligeledes en række spørgsmål, der gjorde det muligt at benchmarke teamets resultat med andre teams. Individuelle interviews med alle teammedlemmerne om deres syn på hvad der fungerede godt og hvad det kunne forbedres, samt forslag til hvordan forbedringerne kunne opnås var næste skridt. En skriftlig rapport på konklusioner blev udarbejdet og sendt til hvert teammedlem. Sideløbende observerede jeg teamet i aktion og gav løbende tilbagemelding på mønstre i adfærd og kommunikation over en periode på 6 måneder. I workshops arbejdede teamet med analysematerialet og udarbejdede handlingsplaner til afhjælpning af de identificerede udfordringer.
Case: Samarbejdsudfordringer i en salgsledelsesgruppe
En virksomhed havde samarbejdsproblemer i deres salgsledelsesgruppe. Jeg gennemførte interviews med alle medlemmer af ledelsesgruppen. Sideløbende observerede jeg ledelsesgruppen i praktisk mødesammenhæng for at finde årsager til problemer og mønstre i kommunikation og adfærd – både hos de enkelte og for teamet som helhed. Efterfølgende gennemførte jeg en teamproces med præsentation af analyseresultat og opstilling af fælles vision og handlingsplan for det fremtidige samarbejde
Resultat: Der arbejdes med implementering af handlingsplan
Case: Effektivitetsmåling i og udvikling af salgsledelsesteam
En virksomhed ville gerne sætte endnu mere fokus på salget, og de ønskede derfor en måling af effektiviteten i salgsledelsesteamet og en efterfølgende teamudviklingsproces.
Jeg udarbejdede et anonymiseret spørgeskema, der afdækkede effektiviteten omkring beslutningstagning, samarbejde, struktur, opfølgning, konflikthåndtering, effektivitet m.m. Efterfølgende brugte jeg resultaterne i en teambuildingproces og i udarbejdelsen af en handlingsplan, der kunne afhjælpe problemer og skabe udvikling.
Resultat: Handlingsplan bliver fulgt og tilbagemelding på oplevet højere effektivitet i beslutningstagning.